donderdag 10 oktober 2013

De week die ik niet wilde beleven

Oef! Ik heb eindelijk, eindelijk bericht gekregen van Iberia dat m'n terugvlucht geconfirmeerd is en ik op 26 januari 2014 het vliegtuig terug kan nemen.

Nu vragen jullie zich waarschijnlijk af waarom ik dit zeg. Wel, het verhaal begint ergens in oktober 2012 ...
Ik had net bevestiging gekregen dat ik het programma dat ik had aangevraagd om in Costa Rica 4 weken Spaanse les te volgen gecombineerd met enkele maanden vrijwilligerswerk, en ik moest en zou zo snel mogelijk een vlucht boeken. Want als ik iets in mijn hoofd steek, zal ik het doen en dan moet het vooruit gaan. Ik ging op zoek en boekte een vlucht naar San Jose de Costa Rica. Natuurlijk waren er nog geen terugvluchten beschikbaar voor de periode die ik wenste (ergens eind januari 2014) maar ach ja, ik nam een flexibel ticket en er werd me verzekerd dat ik daarmee later een wijziging kon aanbrengen in mijn vluchtdata, mits een kleine toeslag. 

Even later kreeg ik bericht dat mijn heenvlucht op 29 september was geannuleerd en dat ik een andere vluchtdatum zou moeten nemen. ik besloot een dag eerder te vertrekken omdat ik dan nog steeds in het weekend zou aankomen en dus goed uitgeslapen aan m'n lessen Spaans zou kunnen beginnen. Tot dusver ging alles goed. 

Een tijd later besloot ik dat het wel mogelijk zou zijn mijn terugvlucht te verzetten en ik contacteerde m'n reisbureau om dat voor mij te doen. 
Ik kreeg te horen dat het voor hen niet langer mogelijk was die vlucht voor me te verzetten. Blijkbaar was er door die eerdere annulatie een verandering gekomen van de verantwoordelijkheid voor dat soort zaken. Ik kreeg het nummer van, Iberia Belgiê om het rechtstreeks met de luchtvaartmaatschappij te regelen. Daarop belde ik hen en toen bleek dat het ook voor hen niet kon. 
Mij werd toen gezegd door de mensen van het reisbureau dat ik gewoon moest vertrekken naar Costa Rica en dat ik ter plaatse Iberia moest contacteren om de vluchtdatum te wijzigen. Het zou een fluitje van een cent zijn en het zou een paar minuutjes in beslag nemen.

Dat fluitje van een cent bleek toch wat anders dan wat ik me er eerst bij had voorgesteld. Ik ben vanaf het begin van m'n verblijf hier in actie geschoten maar het bleek om een callcenter te gaan (het kantoor zelf doet dit niet zeggen ze daar) waar de telefonisten enkel Spaans spreken. En met mijn Brabbelspaans kom je dan niet zo snel ergens. Al bij al lukte het mijn probleem uit te leggen en ze zeiden dat ze het moesten navragen bij Iberia in Mexico (dat blijkbaar verantwoordelijk is, vraag me niet waarom). Ik zou de volgende dag moeten terugbellen. Oké, dat zou ik zeker doen. 
Ik belde terug met de hulp van Lorenzo, iemand van de school die vloeiender de telefoon kon beantwoorden dan ikzelf, en kreeg te horen dat ze het vergeten waren. 'Bel morgen terug.' En weer waren ze het vergeten of was het nog aan het verwerken of ... De telefoon werd ook heel vaak afgebroken zonder enige uitleg.

Nu had ik een groot probleem want m'n originele vluchtdatum was op 11 oktober. 11 oktober is morgen en ik had al bijna twee weken ter plaatse geprobeerd ze te bereiken. Als je je vluchtdatum niet wijzigt voor je originele vluchtdatum verlies je je rechten en moet je een nieuw ticket kopen (dat is in mijn geval bijna €1000, het is geen goedkope bestemming). Dat wilde ik natuurlijk vermijden maar ik kreeg telkens weer een 'njet' te horen.

Lorenzo raadde me toen aan naar de luchthaven te gaan en rechtstreeks met iemand van Iberia in hun kantoor te spreken. 
Ik besloot dat meteen te doen en regelde een taxi (€30) maar ook daar kreeg ik  hetzelfde verhaal te horen en ik zou alweer minstens een dag, misschien twee moeten afwachten met als mogelijkheid dat ik toch de volledige som moest betalen en niet de penalty van €150 voor de wijziging van de datum alleen ...
Ik was eigenlijk ten einde raad en ik ben beginnen huilen. Hoe kon het zijn dat een internationaal luchtvaartbedrijf zo'n slechte service gaf? Ik had alles gedaan dat ze me hadden gezegd te doen en toch.

Ik heb in een vlaag van inzicht m'n laptop genomen en m'n reisbureau gecontacteerd via mail (het was toen reeds lang nacht in België, 8 uur verschil is veel natuurlijk). Ik legde m'n, problemen uit en ik stuurde een kopie naar m'n ouders.
Die laatsten hebben eigenlijk echt gezorgd voor de doorbraak. Mijn mama heeft kunnen bellen met het reisbureau en Iberia België én ik heb van hen het nieuws gekregen dat ik mijn vlucht zodner problemen kon wijzigen. Ze snapten echt niet waarom Iberia Costa Rica zo moeilijk deed. Iberia hier had blijkbaar fouten gemaakt en ik was er de dupe van geweest.
Nuja, ik moest even goed nog bij Iberia Costa Rica zijn om de uiteindelijke betaling te doen van de penalty. Dat moest via de telefoon en met een creditcard. Dat was deze nacht.

Deze ochtend probeerde ik dat dus te doen maar het callcenter was onbereikbaar (?!?). Lorenzo heeft toen alle papieren van me overgenomen en de hele ochtend geprobeerd hen te bereiken. Ik werd om 11u vanmorgen vlug-vlug uit de klas gehaald om m'n confirmatie te geven vanaf hij ze te pakken had gekregen. Eindelijk was het in orde! Op het laatste nippertje want 24u later zou ik in de problemen hebben gezeten natuurlijk. Het heeft me honderden euro's uitgespaard, en die kan ik hier wel hard gebruiken wil ik meer zien van het land dan de tuin van m'n gastouders :)

Ik heb een heel stresserende week achter de rug maar ik weet ook dat ik kan rekenen op een aantal heel toffe, lieve mensen hier: mijn klas/schoolgenoten Steve, David, Aquelina, Natalie, Sofie, Veronique, ... Lorenzo en m'n gastouders Cecilia en Carlos. ze zaten echt allemaal met me in en ze hebben me echt heel hard gesteund en veel ge-Iberia-bashed :p 

Moraal van het verhaal: hoe moeilijk het ook is, niet opgeven. Maar liefst nooit meer zo'n horrorservice!

Nu ga ik me onttrekken van de stress en de zorgen en ik vertrek morgenochtend voor 3 dagen naar de kust: Manuel Antonio aan de Pacific Coast. Ik ga er lekker niks doen en alleen hetgeen doen waar ik zin in heb met Sofie en Aquelina. 
Ik laat jullie weten hoe het is geweest!

Adíos!

P.S.: ik ga daar enkel bereikbaar zijn op m'n gsm. Ik ga mijn laptop thuis laten wegens te veel gevaar voor diefstal maar in geval van nood kan je me dus per telefoon bereiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten